EN
EE
LV
LT
RU
MĀRKETINGA STRATĒĢIJAS
JAUNAS IDEJAS
Raksts ir publicēts portalā db.lv
(04.09.2009.)

LUKOIL stratēģija ASV patlaban neizskatās bijusi veiksmīga

Krievijas lielākās neatkarīgās naftas kompānijas LUKOIL mārketinga stratēģija ekspansijai ASV, kas tika uzsākta 2000. gadā, patlaban izrādās bijusi ne visai veiksmīga.

Tā raksta mārketinga kompānijas Razzhigaev&Company valdes loceklis Deniss Razžigajevs.

LUKOIL ekspansiju ASV uzsāka ar kompānijas Getty Petroleum 1 300 degvielas uzpildes staciju (DUS) iegādi. Vēlāk kompānija arī iegādājās 795 ConocoPhillips piederošās Mobil DUS. Pēc tam kompānija nolēma visas tai piederošās DUS palikt zem viena zīmola – LUKOIL. Šāda rīcība tika vērtēta divējādi, jo nedrīkst aizmirst, ka LUKOIL tolaik bija populārs Krievijā, taču ASV šī kompānija nebija zināma, turpretim Getty un Mobil ASV patērētājiem bija labi zināmi zīmoli.

Tikai pēc lielas tirgus izpētes un ASV sabiedrības iepazīstināšanas ar LUKOIL kā lielu starptautisku organizāciju kompānijai izdevās piesaistīt patērētājus.

Pērn maijā kompānija par 138 miljoniem ASV dolāru pārdeva 162 DUS, ko tā agrāk bija pārpirkusi no ConocoPhillips. Tas LUKOIL bija ļoti veiksmīgs darījums, ņemot vērā, ka 2004. gadā LUKOIL no ConocoPhillips 795 DUS par 266 miljoniem ASV dolāru, turklāt pārdotās DUS bija ar zemu efektivitāti. Varētu apgalvot, ka tā LUKOIL bija ļoti izdevīga uzņēmuma optimizācija.

Tagad, kad situācija pasaules ekonomikā ir krasi pasliktinājusies LUKOIL DUS bizness ASV piedzīvo zaudējumus, kas veicināja kompāniju uzsākt Ziemeļamerikā esošo LUKOIL DUS pārdošanu.

Intervijā Bloomberg LUKOIL prezidents Vagits Alekperovs norādīja, ka kompānija ASV grasās pārdot 160 DUS. «Patlaban situācija ASV naftas produktu tirgū DUS īpašniekiem ir ļoti sarežģīta,» norādījis V. Alekperovs.

Maz ticams, ka LUKOIL izdosies atrast pircēju šiem aktīviem, turklāt vēl jo grūtāk šīs DUS būs pārdot par cenu, par kādu savulaik tās iegādājās LUKOIL, proti, vidēji 345 tūkst. ASV dolāru par vienu staciju. LUKOIL protams svarīgākais ir vismaz atgūt investētos līdzekļus.

Analītiķi uzskata, ka kompānija DUS varētu pārdot pat ar atlaidēm – galvenais, lai tās nenes tālākus zaudējumus.

Galu galā LUKOIL arī negrasās pavisam atstāt ASV tirgu. «Mēs neplānojam pavisam atstāt ASV tirgu,» tā LUKOIL prezidents.

Ritvars Bīders
MĀRKETINGA AĢENTŪRA, KAS IR FINANSIĀLI ATBILDĪGA PAR SAVU DARBU
MAKSA PAR MŪSU PAKALPOJUMIEM IR TIEŠI ATKARĪGA NO MŪSU SASNIEGTĀ REZULTĀTA